De ”’Vertrouwen” is het wachtschip van de scouting. Dit is eigenlijk ons varende clubgebouw met aan boord alle voorzieningen om een compleet verenigingslokaal voor alle leden te bieden.

De “Vertrouwen” is gebouwd in 1907 bij scheepswerf v.d. Werf in Hoogezand. Ze is gebouwd als zeilschip en later gemotoriseerd. Van de “Vertrouwen” is bekend dat zij vroeger schelpen heeft gevaren naar de kalkovens en zij heeft ook een periode turf vervoerd. De laatste eigenaar heeft er zand en grind mee vervoerd.

Uit de meetbrief is af te leiden dat zij onder de volgende namen heeft gevaren:

Naam: jaar meetbrief

Elizabeth 1927

Stella Maris 1951

Vertrouwen (H.B). 1968

Waterscouting en de “Vertrouwen”

Waterscouting heeft de “Vertrouwen” van de oudschipper P. Hilkens kunnen kopen omdat het doel hem wel aansprak. Na de aankoop door scouting heeft het schip in het dok gelegen waar onder andere de volgende werkzaamheden verricht zijn; vlak gedeeltelijk vernieuwd, 20 meter nieuwe klimmen, schroefas vernieuwd, standpijpen geplaatst.

Bij terugkomst in Maasbracht is er bij de werf de familie Kleinstra een dek opgelast en zijn alle onbruikbare dingen van het schip gesloopt.

De afgelopen jaren is er weer een hoop geklust op de vertrouwen. Er is een nieuwe motor ingebouwd, er zijn zonnepanelen opgekomen, maar vooral in het ruim hebben de meeste verbouwingen plaatsgevonden. Allereerst is er een nieuwe vloer geplaatst, er is een kastenwand in gemaakt en momenteel wordt er hard gewerkt om ook een nieuwe dubbele keuken te realiseren.